Kuvassa: tekstin kirjoittaja, varastopäällikkö Mikko Kohonen ja CERTEGOn ekologinen pakkaus.
Teipillä tai rakkaudella – pieniä tekoja ympäristön hyväksi
”Kuinka ihmiset voivat olla näin välinpitämättömiä?” mietin ihmetellessäni erääseen suomalaiseen luonnonpuistoon heitettyjä muoviroskia. Samaa mietin katsottuani Avara luonto -dokumentteja, joissa luonnon globaalia nykytilaa puitiin melko raa’asti. Valtamerissä kelluu tuhansien neliökilometrien kokoisia muovijätelauttoja, puustoa ja koskematonta luontoa hävitetään viljelysten sekä asutusten tieltä. Päätin tehdä asialle jotain.
Tämän vuoden keväällä asialistani kärkeen pääsi teema, johon pystyin omassa työtehtävässäni vaikuttamaan melko vaivattomasti: CERTEGOn keskusvaraston pakkausmateriaalit. Kävin mielenkiintoisia keskusteluja materiaalitoimittajamme kanssa ja sain kuulla, että pakkausmateriaalit ovat menneet ekologisempaan suuntaan. Vaihdoimme käytössämme olevat kiristekalvot ja pakkausteipit ohuempiin, mutta yhtä kestäviin malleihin. Näin tuotteen valmistukseen käytetyn muovin määrä per metritavara tippui merkittävästi. Samalla teippirullalla saatiin pakattua 33 % enemmän tavaraa, jolloin myös suhteelliset kuljetuskustannukset per teippimetri pienenevät. Nerokasta.
Ympäristöystävälliset pakkaukset CERTEGOn käyntikorttina
CERTEGOn keskusvarasto uusiokäyttää saapuvista pahvilaatikoista ja kuormalavoista arviolta 95 % yrityksen sisäisiin materiaalitoimituksiin. Toimitamme lisäksi vuodessa noin 300 materiaalitoimitusta suoraan loppuasiakkaille. Näihin lähetyksiin emme uusiokäytä jo muutamia kertoja lähetysterminaaleissa nuhjaantuneita paketteja, vaan käytämme uusia siistejä pahvilaatikoita.
Mielenkiintoni heräsi heti, kun materiaalitoimittaja kertoi uudesta ”ruoholaatikosta”, joka ominaisuuksiltaan on identtinen, ellei jopa parempi kuin perinteinen pahvilaatikko, mutta sen valmistukseen on käytetty vähemmän energiaa ja vettä. Se on nimensä mukaisesti tehty osittain ruohosta valmistetuista kuiduista. Ruoholaatikon hinta on noin kaksinkertainen perinteiseen laatikkoon verrattuna, mutta CERTEGOn volyymeilla puhumme vain eurojen korotuksesta. Nykyään lähetämmekin loppuasiakkaille lähes ainoastaan ruoholaatikoita.
Minuun on aikoinaan iskostettu ajatus ”paketti on kuin yrityksen käyntikortti loppuasiakkaalle”. Ympäristökysymykset ovat entistä tärkeämpiä myös asiakkaillemme ja on hienoa, että voimme pakkauksillamme osoittaa asiakkaillemme, että myös me ajattelemme ympäristöä. Tavoite on päivittää tulevaisuudessa asiakastoimituksissa käyttämämme pakkausteippi uusiomuovista tehtyyn versioon, mutta vuosia sitten tilattuja teippirullia löytyy yhä varastosta. Hölmöähän se olisi tilata uutta tilalle, jos vanhoja ei käytetä loppuun!
Ymmärrän, että CERTEGOn volyymeilla ja muutoksilla, jotka tein pakkausmateriaaleihimme, emme saa pelastettua ympäristöä. Tärkeintä on kuitenkin edistää niitä asioita, joihin itse voi vaikuttaa. Toivonkin, että jokainen lukija miettii, miten itse pystyisi vaikuttamaan ympäristömme tilaan – oli kyseessä sitten iso tai pieni muutos.
Lisätietoja:
Mikko Kohonen | varastopäällikkö