‹ Katso kaikki artikkelit Finlandia-talon teknisen palvelun päällikkö Heikki Mäkelä oli puhumassa CERTEGOn asiakaspäivässä helmikuussa 2025

Finlandia-talon tukena turvallisissa elämyksissä ja kohtaamisissa

10. maaliskuuta 2025

Finlandia-talolla järjestetään erilaisia tilaisuuksia yhtiökokouksista ja juhlista valtiollisiin korkean turvan tapahtumiin. Talo on avoinna myös kaupunkilaisille ja turisteille. Perusparannuksen yhteydessä uusituilta turvajärjestelmiltä vaadittiin mukautuvuutta ja helppokäyttöisyyttä, joita varmistamaan valittiin talolle jo tuttu yhteistyökumppani - CERTEGO.

Oli Finlandia-talossa vieraileva henkilö tavallinen kaupunkilainen tai korkea-arvoinen valtiovieras, jokaisen tulee tuntea olonsa turvalliseksi.

“Jo ennen perusparannushanketta meillä oli 200 000 asiakaskäyntiä ja noin 800 erilaista tilaisuutta, joissa henkilömäärät vaihtelivat 10-2 000 välillä. Tavoitteenamme on tuplata asiakaskäyntien määrä kesän 2025 jälkeen”, kertoo perusparannushankkeen läpiviennistä Finlandia-talo Oy:llä vastannut teknisen palvelun päällikkö Heikki Mäkelä.

Perusparannuksessa uudistetuilta turvajärjestelmiltä odotettiin hyvää kuori- sekä tilaturvaa ja joustavuutta mukautua vaihteleviin tilanteisiin.

“Turvatekniikan täytyy olla yhtä aikaa helppokäyttöistä meidän henkilökunnalle, mahdollistaa meidän asiakkaille turvalliset tapahtumat, ja samalla vastata korkeisiin turvavaatimuksiin”, Mäkelä kiteyttää.

Finlandia-talo kuvattuna ulkoa dronella tammikuussa 2025Finlandia-talon päärakennuksen lisäksi CERTEGO toimii turvallisuuden yhteistyökumppanina Pikku-Finlandiassa.

 

Perusparannuksessa uudistettiin Finlandia-talon kulunvalvonta, hälytysjärjestelmä ja kameravalvonta

Perusparannushankkeen projektijohtourakoitsijaksi valikoitui vuonna 2018 Skanska, ja hanketyömaa alkoi helmikuussa 2022. Hankkeen suunnitteluun osallistui Finlandia-talo Oy:n edustajia ja turvateknologiavalintoihin vaikutti kiinteistön omistajana Helsingin kaupunki. 

CERTEGO toteutti Finlandia-taloon perusparannushankkeessa kulunvalvonnan, rikosilmoitinjärjestelmän ja kameravalvonnan uudistukset. “Puolsimme vahvasti CERTEGOn valintaa Skanskan aliurakoitsijaksi. Valinta oli meille luonteva ja itsestäänselvä, sillä meillä oli pitkä kokemus yhteistyöstä jo aiemmin”, Mäkelä kertoo. 

Kolmevuotisessa perusparannushankkeessa pidettiin Mäkelän mukaan kiinni sekä aikataulusta että budjetista, ja talon käyttäjien näkemykset huomioitiin toteutuksessa hyvin.

“CERTEGO otti huomioon muun muassa toiveemme turvakameroiden sijoittelusta sekä kulunvalvonnan hallintajärjestelmän toimivuudesta. Yhteistyömme hankkeessa oli erinomaista”, Mäkelä kertoo.

Finlandia-talon teknisen palvelun päällikkö Heikki Mäkelä keskustelee CERTEGOn myyntipäällikön Sami Wuorenjuuren kanssaMäkelä on ollut tyytyväinen certegolaisten tapaan tuoda esiin kehitysehdotuksia turvajärjestelmien käytöstä yhteistyön varrella.

 

Tilojen vaihteleva käyttö edellyttää turvallisuusjärjestelmiltä mukautuvuutta

Tammikuussa 2025 uudelleen avatun Finlandia-talon tiloihin on avattu viinikahvila, myymälä ja bistro. Lisäksi talosta löytyy 10-1 000 hengen käyttöön muuntuvia kokoustiloja, lämpiö- ja ravintolatiloja, sekä Finlandia- ja Helsinki-salit nousevilla katsomoillaan. Talon pohjoispäähän on avattu kaksi asuntoa, joissa voi olla asukkaita, vaikka talo olisi muuten tyhjä. Kesällä 2025 avataan myös uudet näyttelytilat.

“Toteutamme käytännössä tapahtumiin varatut tilat kalustusta ja tarjoiluja myöten asiakkaan toiveiden mukaisiksi. Tapahtumia voidaan rakentaa ja purkaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa, ja tapahtumajärjestämiseen liittyy paljon ulkoisia yhteistyökumppaneita ja alihankkijoita”, Mäkelä kuvailee.

Esimerkiksi tietyt yhtiökokoukset ja valtiollisesti järjestettävät korkean turvan tilaisuudet edellyttävät erityistä huomiota turvallisuusjärjestelyissä. “Myös meidän ympäristössämme kulkeminen voi olla estetty laajemmalla säteellä”, Mäkelä kertoo.

Finlandia-talon henkilökunta on paikalla vaihtelevilla työajoilla, mikä tuo tiettyjä vaatimuksia järjestelmien yhteistoiminnalle. “Meidän pitää pystyä tulemaan ja lähtemään työvuorojemme mukaisesti, ja muuttamaan tilojen valvontaa joustavasti. Tilojen turvallisuuden täytyy olla taattu oli henkilökuntaa talossa tai ei”, Mäkelä kertoo.

 

Kulunvalvontaa on lisätty ja ulkokuoren valvontaa parannettu perusparannushankkeen jälkeen

Kaikki talon tärkeimmät kulkuväylät kuuluvat nykyään kulunvalvonnan piiriin hissejä ja ulkokuorta myöten. Kulunvalvontajärjestelmä ABLOY OS:llä valvotaan kulkua kiinteistön ovista, ohjataan ovien aukioloaikoja sekä rikosilmoittimen päälle- ja poiskytkentöjä

Järjestelmän joustava käyttö on Mäkelän mukaan talon toiminnassa kaiken a ja o. "Kulunvalvontaa on merkittävästi lisätty ja se on nyt paljon paremmissa kantimissa kuin ennen perusparannusta. Ohjausjärjestelmää käytetään aiempaa laajemmin ja kulkutapahtumat on selkeä paikantaa järjestelmän karttapohjissa”, hän kertoo.

ABLOY OS:n valintaan vaikuttivat järjestelmän sekä sen valmistajan ABLOYn kotimaisuus, jotka olivat tärkeitä kriteerejä kiinteistön omistajalle. Valinnassa merkitsivät myös järjestelmän luotettavuus, helppous ja selkeäkäyttöisyys, jotta käyttö onnistuu talon omalta henkilökunnalta ympäri vuorokauden, eikä tieto asu yhden ihmisen takana.

Finlandia-talon henkilökunnan edustaja kulkee tunnisteella ulko-ovestaKulunvalvonta kattaa Finlandia-talolla kaikki tärkeimmät kulkuväylät ja kulkutapahtumat on helppo paikallistaa järjestelmän karttapohjissa.

 

Rikosilmoitinjärjestelmä varmistaa talon ja kuoren turvallisuuden kaikkina aikoina

Rikosilmoitinjärjestelmällä varmistetaan sisätilojen ja talon kuoren turvallisuus muun muassa lasinrikkoilmaisimien ja magneettikoskettimien turvin. Järjestelmän täytyy olla varmatoiminen, jotta turvallisuushaasteisiin voidaan reagoida nopeasti. 

Hedengrenin valmistama HHL-järjestelmä on ollut jo pitkään käytössä Finlandia-talolla, ja Mäkelän mukaan hyvää yhteistyötä kannatti jatkaa. “Projektijohtourakoitsijan ja kiinteistön omistajan linjaukset turvateknisistä järjestelmistä ohjasivat valintaa HHL:ään. Muun muassa toimittajan kotimaisuus ja vastuullisuus olivat tärkeitä valintakriteerejä”, Mäkelä toteaa.

Hälytysilmoitukset välitetään järjestelmästä suoraan Finlandia-talon vartiointiyhteistyökumppanille. “Meillä on HHL-järjestelmään helppoja ja selkeäkäyttöisiä ohjaimia eri puolilla taloa, joiden avulla voimme säätää järjestelmän toimintaa. Luotettavuus on meille tärkeää - kuoren täytyy olla suojattu kellon ympäri, vaikka tiloissa olisi ihmisiä”, Mäkelä jatkaa. 

 

Finlandia-talon ulkokuoren suojaus on varmistettu rikosilmoittimella ympäri vuorokaudenFinlandia-talon kuorisuojaus rikosilmoitinjärjestelmällä toimii ympärivuorokautisesti, vaikka talossa olisi ihmisiä.

 

Tallentava kameravalvonta varmistaa tilojen turvallisuuden ja tuo tietoa muun muassa kävijämääristä

Yli 100 kameran voimin sisätiloja ja ulkoaluetta valvova Bosch-kamerajärjestelmä luo tiloista hyvän yleiskuvan ja –valvonnan. Sen kattavuus on todella tärkeä kriteeri talon oman väen lisäksi tietyille Finlandia-talon asiakasryhmille ja tilaisuuksien järjestäjille. Ilman kattavaa valvontaa kaikkia tilaisuuksia ei voisi järjestää talolla.

“Meillä oli käytössä tallentava valvonta jo aiemminkin, mutta nyt kattavuus on vielä parempi ja kameroita on uudistettu. Bosch-kameroiden valintaa ohjasi sekä kiinteistön omistajan että projektijohtourakoitsijan edellyttämä korkea laatu ja mahdollisuus syvemmän analytiikan hyödyntämiseen järjestelmässä”, Mäkelä kertoo. 

Kamerakuvaa aktiivisesti valvovan palvelupisteen on mahdollista linkittää kuva myös vartiointiliikkeen valvottavaksi. “Siirrymme pian käyttämään analytiikassa esimerkiksi kävijälaskentaa, koska meidän on tärkeää tunnistaa tilojemme asiakasmäärät”, Mäkelä toteaa.

 

kameravalvonta auttaa valvomaan Finlandia-talon turvallisuutta reaaliajassaKameravalvonnassa havaitut tapahtumat voidaan välittää tarvittaessa myös Finlandia-talon vartiointiliikkeelle.

 

Tilojen turvallisuuden ja turvajärjestelmien kehittämisessä tiivistä ja jatkuvaa yhteistyötä

Finlandia-talolle tärkeää on, että käytössä olevia järjestelmiä on helppo ja selkeä käyttää päivittäistoiminnassa. Turvajärjestelmäkumppanina CERTEGO hoitaa muita hallintaan ja raportointiin liittyviä tehtäviä. “On hyvä, että CERTEGO laaja-alaisena kumppanina tuo meille myös huomioitaan kehitystarpeista”, Mäkelä kiittelee.  

Yhteistyö kattaa nyt myös Pikku-Finlandian. “Oli meille luontevaa keskittää työt CERTEGOlle. Koemme, että heillä on riittävät resurssit ja osaaminen toimia kumppaninamme. Saamme käyttäjillemme tukea ja opastusta, mutta myös kehitämme ja ylläpidämme järjestelmiä yhteistyössä. Tämän merkitys on meille jatkossakin erittäin suuri”, hän jatkaa.

Mäkelä kiittää certegolaisia turvallisen Finlandia-talon toteuttamisesta. Hänen mukaansa yhteistyö on ollut kaikilla tasoilla erinomaista. “Voin lämpimästi suositella CERTEGOa muihin, haastaviinkin kohteisiin”, hän toteaa. 

 

Finlandia-talon teknisen palvelun päällikkö kertoo videolla hyvin sujuneesta yhteistyöstä. Video: CERTEGOn YouTube-kanava

 

Kun kaipaat osaavaa kumppania oman turvallisuuskriittisen kohteenne suojaamiseen, ota yhteyttä!

Ota yhteyttä

‹ Katso kaikki artikkelit